Mýdlo pro lepší náladu?

Každý v životě má občas chvilky, kdy se necítí ve své kůži. Myslím, že mydlář má ale oproti ostatním jistou výhodu. Může si dopřát horkou vanu, namydlit se v ní jedním ze svých vlastních mýdel a  – čisté tělo, čistá mysl – problémy jsou pryč. Co je ale nejlepší – mydlář disponuje naprosto antistresovým koníčkem. Výroba mýdla je totiž pro nadšeného mydláře (= mě) nejlepší odpočinek.

A co teprve, pokud do mýdla pro lepší náladu přidáte i vhodnou bylinku. Určitě všichni znáte třezalku tečkovanou. Krásnou nenápadnou žlutou rostlinku, která roste skoro všude kolem vás. Babička mi jí v létě nasbírala celou sklenici. Třezalka se v léčitelství používá k potlačení deprese. V kosmetice se sušená bylinka maceruje v oleji a vzniklý macerát (Janův olej) a používá se na popáleniny nebo na odřeniny. Pokud byste si chtěli takovou mastičku vyrobit, můžete se inspirovat třeba tady. A ani mydláři nezůstávají pozadu. Onen třezalkový olej se dá použít i v mýdle. A nejen ten, do mýdla lze přidat i mletou bylinku. O tom, jak připravit rostlinný pudr, připravuji článek; až bude hotový, prolinkuju ho sem.


Už hodně dlouho jsem chtěla vyzkoušet mýdlo pouze z tuhých tuků. A protože jsem našla schovanou velkou zásobu bambuckého másla, rozhodla jsem se zlepšit si náladu malým experimentem. To, jak experiment dopadnul, se dočtete v posledním odstavci. Recept trochu vypadá tak, jako by někdo prohodil množství olejů u solného mýdla. 😊

Pokud byste chtěli udělat mýdlo jenom z tuhých tuků (občas se dělá třeba 100% kokosové s velkým přetučněním; nemusí být ani solné), určitě si dejte pozor na falešnou stopu. I já se s ní musela popasovat. Vzniká tak, že mýdlová hmota začne houstnout nikoliv v důsledku zmýdelňování, ale kvůli chladnutí tuků. Kdybyste takovou hmotu nalili do formy, oleje by se začaly oddělovat a mýdlo byste museli pravděpodobně předělat.

Co mýdlo obsahuje:

80 % bambuckého másla
20 % kokosového oleje,
levandulový hydrolát
mletá třezalka tečkovaná
EO palmarosa

Mýdlo bylo po rozkrojení hnědé, pouze na okrajích načervenalé. Postupně se ale na vzduchu celé vybarvilo cihlově. Myslím, že už se jeho barva nezmění. O tom, jak se chovají v mýdle barvy, si můžete přečíst tady.

A jaké mýdlo je? No, upřímně, nic moc. Praská, špatně se mydlí, špatně pění, neubývá. Dlouho jsem přemýšlela, jestli mám tenhle článek zveřejňovat. Ale řekla jsem si, že by to nebylo fér, kdybych se nepodělila! Každý rád něco zkouší a já doufám, že tohle jsem vyzkoušela i za vás. Takže, jestli vám můžu poradit, tenhle recept nezkoušejte a berte ho spíš jako doporučení, co nedělat. Příště to ale udělám i s oleji tekutými 😊. Už se na to těším!

Mějte a mejte se rádi (možná ale zrovna ne tímhle mýdlem :D),

Bára


Komentáře