„Já nevím, mně to s tou alkanou nejde.“
„A jaký máš recept?“
„No, dělám 100% olivové.
Z oleje lisovaného za studena.“
„Aha.“
Abstrakce, díky J., jsi umělec! |
O kombinování barev se nezajímají
jenom umělci nebo tiskaři, taky ve výrobě mýdel je třeba k míchání barev
trochu přičichnout. Důvod, proč si někdo stěžuje, že mu alkana barví mýdla na šedo, je většinou to, že používá v receptu oleje, které jsou buď nažloutlé nebo
zelené.
Ale abych nepředbíhala, vezmu to
raději od začátku. Žádný strach – tentokrát opravdu stručně.
Teorie barev rozděluje barvy na
primární, sekundární a terciální. Mezi primární barvy patří červená, žlutá a
modrá. Jsou to barvy, ze kterých lze jejich vzájemným namícháním vytvořit
ostatní barvy – takže např. zelenou, fialovou nebo oranžovou. Tyto barvy lze
namíchat z barev primárních, říkáme jim tedy barvy sekundární. A obdobně
existují barvy terciální, např. tedy modrofialová nebo žlutozelená.
Komplementární barevný kruh |
Barvy, které jsou v barevném
kruhu naproti, se vzájemně tlumí. Jedná se následnou kombinaci barev:
červená/zelená, žlutá/fialová a oranžová/modrá. Proto, pokud tyto dvě barvy
smícháme, vyjde nám jejich utlumená kombinace (podívejte se do vnitřního kruhu, barvy nejsou tak hezké), a právě s tím je potřeba např.
při barvení fialovou alkanou počítat.
Pokud tedy plánujete mýdlo
barvit, musíte si nejdřív představit, jak na sebe budou barvy reagovat. Pokud
máte základní oleje nažloutlé (ať už díky použití macerátu měsíčku nebo volbou
žlutých olejů – např. slunečnicového), je lepší hmotu, nebo častěji její část,
barvit např. modrou/ zelenou barvou, pokud chcete mít výsledný tón studenější,
a nebo např. oranžovou/červenou barvou, pokud chcete mít výsledný tón teplejší. Nesahala bych ale po barvě fialové.
Nezapomínejte, že i ostatní
přísady v mýdle dokážou barvit. Mezi mydláři snad nejoblíbenější éterický
olej litsea cubeba – vavřín kubébový barví na žluto. Taky mléčné výrobky
s výslednou barvou zahýbají, rády mýdla zbarví do krémové. Medová mýdla jsou
zase zabarvené do béžové. Od různých mydlářek taky slýchám, že i rozmarýnový
oleoresin barvou hýbe do béžova.
U mýdel je také dost zásadní pH.
Různé barvy (hlavně ty přírodní) se chovají v zásaditém pH jinak než v pH
kyselém. Jako příklad poslouží třeba i právě zmiňovaná alkana, ale i různé
rostlinné červené prášky. Zatímco alkana se v zásaditém pH zbarví do hezké
fialové (pokud k tomu má dobré podmínky v podobě barevně neutrálních
olejů), růžové/červené prášky (třeba z červené řepy) to vzdají a hnědnou. Schade, ale musíme s tím počítat.
Jaké oleje jsou tedy nejlepší pro
bílý základ, tzv. barevně neutrální? Kokosový, rýžový, světlicový HO, bambucké
máslo. Můžete taky přidat např. oxid zinečnatý nebo titaničitý – oba prášky
mýdlo zesvětlí. Velmi světlá jsou i solná mýdla, a to jak z důvodu obsahu
velkého množství soli, tak i kokosového tuku, který je opravdu krásně bílý.
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazat