Mýdlo s vajíčkem? Jasně!

Do mýdla lze přidat ledacos. Jasně, většina ví, že se přidává med, hedvábí, odvážnější přidávají třeba chlupy domácích mazlíčků. Věděli jste ale, že do mýdla můžete přidat i vajíčka?

Mydlářův rok se půlí Vánocemi. Už někdy od pozdního léta jsem dělala (a věřím, že nejenom já 😊) mýdla na Vánoce, no a teď, když jsou Vánoce takříkajíc fuč, začínám se soustředit na Velikonoce. Místo vajíček totiž už tradičně dávám koledníkům mýdla. A co jiného přidat do velikonočního mýdla, než právě vajíčko…

Jak vajíčko do mýdla zapracovat? Petra Neumann ve své knížce Seife sieden zmiňuje dvě možnosti. Bílek i žloutek lze přidat buď do olejů před přidáním louhu (a dobře do olejů zapracovat tyčovým mixérem) nebo lze dokonce v bílku s vodou rozmíchat hydroxid.

Vajíčko se do mýdla přidává kvůli obsahu proteinu, žloutek navíc obsahuje ještě lecitin. Louh proteiny obsažené ve vajíčku částečně hydrolyzuje; rozkládá je na menší části, které jsou ve vodě líp rozpustné. Mýdlo s vajíčkem bude taky o poznání líp pěnit.


Já jsem do 500 g olejů přidala 40 g bílků, dobře promixovala a poté přidala louh. Celý recept jsem míchala při 37 °C. Mýdlo je také zajímavé tím, že jsem do něj přidala 5 g humánního hedvábí, což je o dost víc, než se doporučuje. Hedvábí se rozpustilo – bylo ale docela zdlouhavé přepasírovat louh přes jemné sítko.

Mýdlo obsahuje:
38 % světlice HO
24 % bambuckého másla
18 % palmojádrového oleje
8 % kakaového másla
4 % ucuuba másla
4 % avokádového oleje
4 % vavřínového oleje
citrát, laktát, sůl, ahimsa hedvábí, ovesné hedvábí, černé uhlí, bílky, CO2 rozmarýn
EO: jedle sibiřská, jalovec, pomeranč a pačuli

Z 500 g olejů jsem tentokrát nakrájela 6 docela velkých kusů mýdla. Se vzorem jsem spokojená, vidím v něm břízky 😊.

Tak se myjte krásně a nebojte se vajíček v mýdle!

Pa, B. :) 

Komentáře